کاخ گلستان تهران کاخ گلستان در تهران کاخ گلستان کجاست کاخ های تهران کاخ های معروف ایران بخش های مختلف کاخ گلستان کاخ های معروف تهران معماری کاخ گلستان موزه کاخ گلستان کاخ گلستان
آثار ملی ثبت شده در ایران آثار میراث جهانی یونسکو تهران تهران

کاخ گلستان در بافت مرکزی تهران

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹
3,801 بازدید یک دیدگاه

کاخ گلستان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین کاخ‌های موجود در ایران بوده که در نوع خود بی نظیر است. قدمت این مجموعه تاریخی در حدود ۴۴۰ سال بوده و در بافت تاریخی تهران بزرگ و در کنار دیگر جاذبه‌های تاریخی خودنمایی می‌کند.

عظمت و شکوه کاخ گلستان آن را به یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی در این شهر تبدیل کرده و همین موضوع موجب جذب تعداد کثیری از اهالی تهران و گردشگران داخلی و خارجی به این مکان شده است.

تاریخچه کاخ گلستان

احداث این کاخ مشهور به دوران شاه‌عباس صفوی مربوط می‌شود و پس از آن در طول ادوار مختلف بخش‌هایی به آن افزوده شده است. اما متأسفانه، بخش اعظمی از ساختمان‌های موجود در این مجموعه تخریب‌شده و تنها بناهایی مربوط به دوران زندیه و قاجاریه به‌جامانده است. تعدادی از پادشاهان ایرانی همچون فتحعلی شاه، آقا محمدخان و مظفرالدین شاه قاجار روزگار خود را در کاخ زیبای گلستان گذرانده‌اند.

بخش‌های کاخ گلستان

کاخ گلستان، از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که هرکدام زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند. در اینجا توضیحاتی هرچند مختصر را در مورد هر یک از آن‌ها برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

ایوان تخت مرمر

ایوان تخت مرمر، قدیمی‌ترین قسمت کاخ گلستان می‌باشد که به‌وضوح نشانگر هنر دستان توانای هنرمندان اهل اصفهان است.

زیبایی خیره کننده سنگ تراشی، حکاکی و منبت‌کاری صورت گرفته بر روی این تخت مرمر، در نظر اول توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به جرئت می‌توان گفت که نمونه این اثر هنری بی نظیر را در هیچ جای این کره خاکی نمی‌توان مشاهده کرد.

تاریخچه ساخت این تخت مرمر مربوط به سال ۱۲۲۱ هجری قمری یعنی دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. باید بدانید که ۶۵ قطعه‌سنگ مرمر کوچک و بزرگ تخت مرمر زیبا را شکل داده‌اند. علاوه بر این‌ها، حجاری‌های این اثر باشکوه کار محمدابراهیم اصفهانی می‌باشد.

خلوت کریم‌خانی

خلوت کریم‌خانی، یکی از بخش‌های دیدنی کاخ گلستان بوده که در قسمت شمال غربی آن واقع‌شده است. این بخش، در سال ۱۱۷۳ هجری قمری ساخته‌شده و حوضی زیبا و کوچک نیز در وسط آن به چشم می‌خورد. متأسفانه، تنها بخش کوچکی از خلوت کریم‌خانی برجای‌مانده و مابقی مورد تخریب قرارگرفته‌اند. تخت مرمر زیبایی نیز در این قسمت وجود دارد. اما شکوه و عظمت آن به‌پای تخت مرمر اصلی نمی‌رسد. خلوت کریم‌خانی از مکان‌های موردعلاقه ناصرالدین‌شاه قاجار بوده و در آنجا به استراحت می‌پرداخته است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که آقا محمدخان قاجار در سال ۱۲۰۶ هجری قمری دستور انتقال جسد کریم‌خان زند را به این مکان صادر کرد. بنا به روایات نقل‌شده در تاریخ، کریم‌خان زند محبوبیت چندانی در نزد وی نداشته و علت آوردن پیکر وی به خلوت کریم‌خانی نیز لگدمال شدن مقبره‌اش با رفت‌وآمد خاندان قاجار بر روی آن بوده است.

نگارخانه

این قسمت از کاخ گلستان، پس از سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا احداث گردید. معماری این بخش دیدنی از کاخ به‌وسیله هنرمندی توانا به نام ابوالحسن معمار معروف به صنیع الملکی صورت گرفته است. آثار برجسته هنرمندان و نقاشان معروف دوران قاجاریه همچون محمد غفاری کاشانی (کمال‌الملکمحمودخان صبا، آقا میرزا موسی و میرزا مهدی خان (مصورالملک) در نگارخانه کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

تالار سلام (تالار اصلی)

تالار سلام، یکی از بخش‌های زیبای کاخ بوده که هم‌اکنون به‌عنوان موزه نمایش اشیایی گران‌بها استفاده می‌گردد. به دلیل برگزاری مراسم‌های رسمی سلام و منتقل شدن تخت طاووس از اتاق آینه به این مکان باشکوه نام تالار سلام را بر آن نهاده شده است. احداث این مجموعه مجلل، در سال ۱۲۹۳ هجری قمری به اتمام رسیده و چیدن اشیاء و لوازم در آن تا سال ۱۲۹۶ به طول انجامیده است.

حوض‌خانه

از دیگر بخش‌های کاخ گلستان حوض‌خانه بوده که معماری منحصربه‌فرد آن ترکیبی از سبک ایرانی و اروپایی می‌باشد. باید بدانید که ناصرالدین‌شاه قاجار پس از سفر به اروپا و تأثیر پذیری از فرهنگ مردم این منطقه تصمیم به احداث این قسمت گرفت.

موزه مخصوص

موزه مخصوص، ازجمله قسمت‌های جذاب و دیدنی کاخ گلستان بوده که معماری آن همانند نگارخانه به عهده ابوالحسن معمار بوده است. این موزه، بخشی از تالار زیبای سلام بوده که بعد از سفر ناصرالدین‌شاه به کشورهای اروپایی ساخته شد. در دوران پهلوی، تغییراتی اساسی در ظاهر موزه بالأخص در سقف و گچ بری‌های دیوار انجام گرفت. همچنین، آیین‌ها و مراسم‌های مختلفی در تالار الماس برگزار می‌شده و تماشای پرنده‌های موجود در این مکان همواره از سرگرمی‌های ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است.

شمس‌العماره

شمس‌العماره، ازجمله جذاب‌ترین بخش‌های کاخ گلستان بوده که روزانه مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. این بنا در ۵ طبقه احداث‌شده و گچ بری‌های سقف و دیوارهای آن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. چهار بادگیر بلند موجود در شمس العماره، همراه با تزیین کاشی‌های زرد، آبی و سیاه رنگ این مکان را به یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ تبدیل کرده است. هوای خنک و دلپذیر این بنا در دوران قاجار آن را به محلی مناسب برای استراحت و تفریح پادشاهان قاجار تبدیل کرده بود.

تالار آیینه

این مکان، با دیوارهای آینه کاری‌های شده و فوق‌العاده زیبا از محبوب‌ترین بخش‌های کاخ گلستان به شمار می‌رود. از جمله جذابیت‌های این تالار وجود نقاشی مشهور کمال‌الملک هنرمند مشهور دوران قاجار می‌باشد.

تالار سفره‌خانه یا عاج

تالار سفره‌خانه، یکی از اماکن نگهداری هدایای پادشاهان خارجی است و در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار تغییراتی اساسی در ظاهر آن به وجود آمد. در دوازدهمین سال پادشاهی رضاشاه پهلوی، از این تالار به‌عنوان محلی جهت پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده گردید.

اطلاعات بازدید از کاخ گلستان

در صورتی که دوست دارید از این مکان زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از کاخ گلستان

ساعات بازدید از مجموعه کاخ گلستان در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۷:۳۰ (فروش بلیط در شش ماهه اول سال تا ساعت ۱۶:۳۰) و در ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۹ لغایت ۱۶:۳۰ (فروش بلیط در شش ماهه دوم سال تا ساعت ۱۵:۳۰) می‌باشد.

لازم به ذکر است برای بازدید از مجموعه حدود دو ساعت زمان نیاز می‌باشد، بنابراین توصیه می‌شود زمان بازدید خود را با توجه به ساعت پایانی کار موزه تنظیم نمایید.

همچنین کاخ گلستان در روزهای رحلت امام خمینی (ره) مصادف با ۱۴ خرداد، شهادت حضرت علی (ع) مصادف با ۲۱ رمضان، تاسوعای حسینی مصادف با ۹ محرم، عاشورای حسینی مصادف با ۱۰ محرم، شهادت امام حسن مجتبی (ع) مصادف با ۲۸ صفر و شهادت امام صادق (ع) مصادف با ۲۵ شوال تعطیل است.

شماره تماس کاخ گلستان

شماره تماس کاخ گلستان جهت دریافت اطلاعات بیشتر ۰۲۱۳۳۱۱۳۳۳۵ می‌باشد.

بازدیدکنندگان گرامی جهت بازدیدی مؤثرتر، قبل از دیدار از مجموعه با روابط عمومی جهت باز بودن موزه موردنظر خود تماس حاصل فرمایید.

قیمت بلیط کاخ گلستان

در صورتی که قصد داشته باشید از تمامی قسمت‌های کاخ گلستان دیدن فرمایید، می‌بایست طبق قیمت بلیط ابتدای سال ۱۳۹۹ به ازای هر فرد ایرانی مبلغ ۴۶ هزار تومان و به ازای هر فرد خارجی مبلغ ۳۷۰ هزار تومان پرداخت نمایید.

همچنین اگر علاقه دارید بهای بلیط کاخ گلستان را به تفکیک موزه‌ها مشاهده فرمایید، اینجا را کلیک نمایید.

تخفیف کاخ گلستان مخصوص روزهای اداری یعنی شنبه تا چهارشنبه بوده و روزهای پنجشنبه و جمعه شامل تخفیف نمی‌شوند.

بلیط کاخ برای افراد زیر به‌صورت نیم‌بها می‌باشد:

۱- اعضای بازنشستگان کشوری و لشکری و افراد دارای کارت منزلت با ارائه کارت معتبر به همراه یک نفر

۲- افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با ارائه معرفی‌نامه (شخصاً)

۳- آزادگان، جانبازان، خانواده‌های محترم شهدا و بسیجیان با ارائه کارت شناسایی (شخصاً) یا معرفی‌نامه از مراجع ذی‌ربط

۴- بازدید گروهی دانش آموزان و دانشجویان به همراه استادان دانشگاه‌ها و سرپرستان آن‌ها با ارائه معرفی‌نامه (هماهنگی قبل از بازدیدهای گروهی با روابط عمومی کاخ گلستان و تعیین وقت قبلی الزامی است.)

همچنین بازدید از کاخ گلستان نیز برای افراد زیر رایگان است:

۱- کارمندان سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

۲- راهنمایان تور و راهنمایان گردشگری با ارائه کارت معتبر

نکته مهم:

۱- کلیه بازدیدهای رایگان و نیم بهاء در ایام تعطیلات رسمی سالانه، نوروز (از تاریخ ۲۵ اسفند لغایت ۱۵ فروردین)، پنجشنبه و جمعه های هر هفته لغو می گردد.

۲- بازدید کننده گرامی این امکان برای شما فراهم است که تنها نسبت به تهیه یک بلیط و بازدید از یک موزه اقدام نمایید.

تارنمای رسمی

جهت ورود به تارنمای رسمی کاخ‌موزه گلستان و دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌ها، اینجا را کلیک نمایید.

نکات مهم در خصوص عکس‌برداری از کاخ گلستان

۱عکس‌برداری در موزه‌های شمس‌العماره، بادگیر، عکس خانه و مردم‌شناسی بدون استفاده از فلاش و سه‌پایه مجاز است.

۲عکس‌برداری و فیلم‌برداری در محوطه کاخ گلستان بدون سه‌پایه مجاز است.

۳– عکاسی حرفه‌ای با سه‌پایه و متعلقات ممنوع می‌باشد و باید با هماهنگی قبلی انجام گیرد.

۴عکس‌برداری در موزه‌های حوض‌خانه، نگارخانه، مخصوص و تالار اصلی با هر وسیله‌ای مجاز نمی‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو

این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به شماره ۴۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین کاخ گلستان در سال ۲۰۱۳ به شماره ۱۴۲۲ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

آدرس کاخ گلستان

تهران، میدان امام خمینی (ره)، خیابان ناصرخسرو، خیابان پانزده خرداد

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. استاد مرمت میگه:
    ۲۱:۲۰ مورخه ۲۹ تیر ۹۹

    فقط و فقط خلوت کریمخان و ایوان تخت مرمر

مشخصات مکان
دوره اثر
شاه‌عباس صفوی
ساعات بازدید
مطابق توضیحات متن
شماره تماس
۰۲۱۳۳۱۱۳۳۳۵
قیمت بلیط
ایرانی ها 46 و خارجی ها 370 هزار تومان
تارنمای رسمی
www.golestanpalace.ir
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۱ بهمن ۱۳۳۴
شماره ثبت در آثار ملی ایران
417
تاریخ ثبت در میراث جهانی یونسکو
سال ۲۰۱۳
شماره ثبت در میراث جهانی یونسکو
1422
آدرس
خیابان ناصرخسرو، خیابان پانزده خرداد
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. استاد مرمت میگه:
    ۲۱:۲۰ مورخه ۲۹ تیر ۹۹

    فقط و فقط خلوت کریمخان و ایوان تخت مرمر

نمایش نقشه
لیست استان ها